DSC 167graGamifikowanie literatury jest jedną z najefektywniejszych metod promowania książek i czytelnictwa. Świetnym narzędziem, które aktywuje rozwój czytelniczy młodych użytkowników jest gra karciana „Świteź”, inspirowana debiutanckim zbiorem wierszy Adama Mickiewicza „Ballady i romanse”. Towarzyszy jej internetowa platforma wiedzy dotyczącej wierszy polskiego wieszcza.

Miejska Biblioteka Publiczna w Tarnobrzegu zorganizowała trzy spotkania z użyciem gry skierowane do uczniów klas VII-VIII, które w podstawie programowej mają wybrane ballady i które były już przez nich omawiane na lekcjach języka polskiego. Uczniowie kl. VII a ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. M. Kopernika oraz kl. VII i VIII ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. gen. L. Okulickiego z zainteresowaniem i entuzjazmem weszli do fantastycznego świata „Ballad i romansów”, w którym spotkali wielkie namiętności, tajemnicze zniknięcia, krwawe zbrodnie, okrutnie, choć sprawiedliwie ukarane a także całą panoramę fantastycznych postaci i niezwykłych wydarzeń. Zainspirowani klimatem ballad i ich romantycznymi oraz mrocznymi motywami stworzyli własną – obfitującą w zwroty akcji – historie. Wyobraźnię uczestników uruchomiły, świetnie przygotowane pod względem graficznym karty motywów, zawierające piktogramowe ilustracje zaczerpnięte z folkloru pogranicza litewsko-białoruskiego, czyli terenów „domowych” Mickiewicza. Tradycyjną grę karcianą urozmaiciło i wzbogaciło połączenie jej ze współczesną technologią platformy edukacyjnej, umożliwiającej wykorzystanie tabletów oraz kodów QR.