DSC 5220mOd 4 wrześnie trwa realizacja zadania publicznego pt. „Książko ratuj! Terapeutyczna moc literatury!”, zainicjowanego przez bibliotekarzy z Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, działającego przy Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Michała Marczaka w Tarnobrzegu.

Jego nadrzędnym celem jest przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom społecznym wśród dzieci i młodzieży.Nie minął jeszcze nawet miesiąc od rozpoczęcia projektu, a już zrealizowanych zostało kilkanaście spotkań, odbywających się zarówno w Bibliotece Głównej, jak i osiedlowych filiach. Biblioteki odwiedziły przedszkolaki z Przedszkola nr 13, Przedszkola nr 6, Przedszkola nr 4, z Przedszkola Bajkowa Chatka, 4 i 5-latki z Przedszkola nr 18 uczniowie kl. II a ze Szkoły Podstawowej nr 3, uczniowie kl. II-III ze Szkoły Podstawowej nr 4 oraz kl. Ib i Ia ze Szkoły Podstawowej nr 6. Brali oni udział w głośnych czytaniach książek o walorach terapeutycznych, które oprócz tego, że uczą, bawią i ostrzegają, pomagają także radzić sobie z małymi i dużymi problemami dotykającymi dzieci i młodzież. Dzieci odwiedzające w tym czasie biblioteki dowiedziały się m. in. o dobrych i złych stronach Internetu oraz wirtualnego świata i jakie są twórcze sposoby, by zrobić sobie od niego przerwę. Sami doszli do tego jakie są pułapki Internetu i jak mądrze z niego korzystać. Były także rozmowy o dziecięcych uczuciach i emocjach oraz dyskusje o tym, co robić, gdy emocje wezmą górę i co właściwie mają na celu uczucia. Podczas pracy na zajęciach wykorzystano bogaty biblioteczny księgozbiór z działu literatury terapeutycznej. Wymienić tu można m. in. tytuły takie jak: „Przerwa od Internetu” z serii „Małe Wielkie Sprawy”, „Self-regulation: szkolne wyzwania: opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” Agnieszki Stążki-Gawrysiak, Co robią uczucia” Tiny Oziewicz, „Wielka księga emocji”.

W ramach zadania „Książko ratuj!” odbyły się także warsztaty, które poprowadziła Agata Warywoda - bibliotekarka, trenerka, specjalistka ds. działań edukacyjnych w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej oraz Akademickim Centrum Rozwoju osobistego i Psychoterapii w Rzeszowie. W pierwszych uczestniczyli bibliotekarze, a ich celem było poznanie wartościowej literatury terapeutycznej związanej z rozwijaniem kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży, poznanie angażujących metod pracy z dziećmi i młodzieżą inspirowanych literaturą oraz wspieranie ich w radzeniu sobie z konkretnymi problemami. Z kolei uczestnikami drugich warsztatów byli uczniowie kl. VIII ze Szkoły Podstawowej nr 4, którzy uczyli się panować nad swoimi emocjami a także poznali różnorodne metody wyciszania.

Przed nami jeszcze całe dwa miesiące, które wypełnione będą zajęciami i warsztatami. Zapraszamy – przedszkola i szkoły – do udziału w spotkaniach głośnego czytania i rozmowach o „małych wielkich problemach”.