f3ratujmTarnobrzeski Oddział Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich działający przy Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Michała Marczaka zakończył realizację – trwającego od 4 września do 4 grudnia– zadania publicznego pt. „Książko ratuj! Terapeutyczna moc literatury”. Głównym jego celem było przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom społecznym wśród dzieci i młodzieży.

W ramach zadania odbyło się kilkadziesiąt spotkań poruszających wiele ważnych tematów. Odwaga, złość, wstyd, tolerancja, radość, strach, tęsknota, miłość, przyjaźń – to zaledwie mały wycinek ważnych spraw, o których rozmawiano z tarnobrzeskimi przedszkolakami i uczniami szkół podstawowych. Do Krainy Emocji dzieci zabierały głównie bibliotekarki z Biblioteki Głównej i wszystkich filii. Jednak odbył się także cykl warsztatów prowadzonych przez specjalnie zaproszonych do projektu Gości. Agata Warywoda – bibliotekarka i trenerka, zawodowo związana z krośnieńską BP oraz Centrum Rozwoju Osobistego i Psychoterapii w Rzeszowie, przeprowadziła warsztaty biblioterapeutyczne dla bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tarnobrzegu. Spotkanie pt. „Co mówi twarz, czyli jak radzić sobie z trudnymi emocjami” dla uczniów klasy VI poprowadziła Irmina Wójcik-Gronczewska – psycholog, terapeutka z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnobrzegu. O tym, jak książka może pomóc w umacnianiu pewności siebie drugoklasistom i trzecioklasistom ze Szkoły Podstawowej nr 10 opowiadała psycholog Bożena Kozieł, a Karolina Chyła – psycholog – przekonywała uczniów klasy V ze Szkoły Podstawowej nr 9 o tym, że mają prawo do przeżywania i wyrażania swoich emocji.

Ogółem w związku z realizacją projektu „Książko ratuj! Terapeutyczna moc literatury” odbyło się 50 spotkań, w których wzięło udział 1036 osób – dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i młodzież.Za nami trzy miesiące spotkań i warsztatów, podczas których dzieci i młodzież z tarnobrzeskich przedszkoli i szkół rozmawiały o emocjach, uczuciach, o mocy książek, o poczuciu własnej wartości a także o zagrożeniach wynikających z nadużywania telefonów i czyhających w Internecie. Mamy nadzieję, że zarówno dla przedszkolaków, uczniów, jak również nauczycieli udział w naszym projekcie okazał się wzbogacającym doświadczeniem, pomagającym w radzeniu sobie z małymi i wielkimi problemami.

Pragniemy także podziękować wszystkim uczestnikom projektu za zainteresowanie i aktywny udział oraz imponującą frekwencję, a prowadzącym zajęcia psychologom i bibliotekarkom za podzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją.