Tarnobrzeski Oddział Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich działający przy Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Michała Marczaka zakończył realizację – trwającego od 2 września do 30 listopada – zadania publicznego pt. "Książko ratuj! Terapeutyczna moc literatury”. Głównym jego celem było przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom społecznym wśród dzieci i młodzieży.
W ramach zadania odbyło się 45 spotkań głośnego czytania z wykorzystaniem literatury terapeutycznej. Podczas spotkań, w których uczestniczyły grupy przedszkolne oraz uczniowie klas wczesnoszkolnych z tarnobrzeskich przedszkoli i szkół podstawowych rozmawiano głównie o emocjach. Uświadamiano, że nie ma złych emocji, bowiem każda jest po coś i jest konkretną informacją, o tym co się z nami dzieje i że każdy ma prawo do ich przeżywania i wyrażania. Bibliotekarki wykorzystując bogaty księgozbiór literatury terapeutycznej pokazywały, jak radzić sobie z trudnymi emocjami, jakie są sposoby na smutek, złość bądź zły nastrój a także, jak w ciężkich chwilach można wesprzeć kolegę czy koleżankę. Poruszano kwestie szacunku do uczuć innych i swoich własnych. Wszystkie uczestniczące w spotkaniach dzieci przekonały się, jak duża moc drzemie w książkach, jak wiele wskazówek można w nich znaleźć, jak potrafią wzruszyć, pocieszyć a także rozśmieszyć i poprawić humor.
Dodatkowo, panie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnobrzegu przygotowały pouczające i wciągające warsztaty dla uczniów klas VII-VIII. Dr Renata Matusiak opowiadała o uzależnieniach i zagrożeniach w sieci oraz o tym, co to jest higiena cyfrowa i jak o nią dbać. Irmina Wójcik-Gronczewska przeprowadziła warsztaty „Terapeutyczna aromaterapia jak metoda radzenia sobie ze stresem”, podczas których młodzież rozpoznawała zapachy oraz dyskutowała o ich wpływie na swoje samopoczucie oraz emocje. Z kolei, na innych młodzież dowiedziała się, jak ważna w zachowaniu zdrowia psychicznego jest świadomość własnych emocji.
Ogółem w związku z realizacją projektu „Książko ratuj! Terapeutyczna moc literatury” odbyło się 51 spotkań, w których wzięło udział 1053 osoby – dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i młodzież. Mamy nadzieję, że zarówno dla przedszkolaków, uczniów, jak i nauczycieli udział w naszym projekcie był wzbogacającym doświadczeniem, pomagającym w radzeniu sobie własnymi emocjami oraz zagrożeniami wynikającymi z nadużywania telefonów i czyhającymi w sieci.
Pragniemy podziękować wszystkim uczestnikom projektu za zainteresowanie i aktywny udział oraz imponującą frekwencję, a prowadzącym zajęcia psychologom i bibliotekarkom za podzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją.